יום שלישי, 11 בדצמבר 2018

נכדיה של המלכה ויקטוריה - שליטי אירופה לפני מלחמת העולם הראשונה



הביטו בתמונה המצורפת לפוסט. הגברים המופיעים בה דומים כל כך עד שאפשר בקלות לחשוב שהם אחים...הימני, בחליפה הלבנה - ג'ורג' החמישי מלך אנגליה. השמאלי, בחליפה כהה - הצאר הרוסי ניקולאי השני.  

ג'ורג' החמישי וניקולאי השני - בני דודים, שליטי אירופה


ערב מלחמת העולם הראשונה, נשלטו המדינות הדומיננטיות באירופה ע"י שלושה בני דודים - ג'ורג' החמישי מלך אנגליה, הצאר הרוסי ניקולאי השני, והקיסר הגרמני וילהלם השני. איך קרה שמשפחה אחת שלטה על מחציתה של אירופה?  איך הגיעו בני דודים לכל עמדות המפתח ביבשת?

הכל מתחיל בסבתא...מלכת אנגליה ויקטוריה

באמצע המאה ה-19, לאחר מלחמות נפוליאון, רצו היא ובעלה – הנסיך הגרמני אלברט מסקסה-קובורג-גותה ליצור איחוד כלל אירופי כדי למנוע מלחמות נוספות ולהפוך את אירופה למקום של שלום ושגשוג. משהו מעין איחוד אירופי מלכותי, אך בלי הבירוקרטיה הכרוכה באיחוד מטבעות ומנגנוני שלטון משותפים.

הם החלו לתכנן את נישואי תשעת ילדיהם לילדי משפחות המלוכה והקיסרות האירופיות במטרה לקשור קשרי משפחה רבים ככל הניתן בתוך היבשת, וכך – קיוו – יהיה ניתן למנוע מאבקים צבאיים מיותרים. 

"משרד השידוכים המלכותי" שלהם יצר רשת מסועפת של קשרים משפחתיים שנרקמו בין ילדיהם לבין חצרות המלכים והקיסרים:
 - ביתם הבכורה ויקטוריה נישאה לפרידריך השלישי, קיסר גרמניה. בנם (נכדה של ויקטוריה) היה וילהלם השני, קיסר גרמניה האחרון.
 - בנם אלברט ירש את אמו כמלך אדוארד השביעי ונישא לאלכסנדרה, נסיכת דנמרק. בנם (נכדה של ויקטוריה) היה מלך אנגליה ג'ורג החמישי, המופיע בתמונת הפוסט.
 - בתם אליס נישאה ללודוויג הרביעי, הדוכס הגדול של הסן אשר אחת מבנותיהן (גם היא נכדתה של המלכה ויקטוריה), אלכסנדרה, נישאה לצאר ניקולאי השני.
 - בנם אלפרד נישא למריה אלכסנדרובנה, הנסיכה הגדולה של רוסיה, בתו של הצאר אלכסנדר השני. 

קשרי משפחה ונישואין נוספים פירטנו בעבר בפוסט על הולדתה של שושלת וינדזור האנגלית.

לסיכומו של עניין - הקשרים המשפחתיים המסועפים הללו יצרו מצב שבו ג'ורג' החמישי מלך אנגליה היה בן דוד של הצאר הרוסי ניקולאי השני, ושניהם היו בני דודים של הקייזר הגרמני וילהלם השני - כולם היו נכדיה של המלכה ויקטוריה.

המלכה ויקטוריה ונכדיה - שליטי אירופה בתמונה נדירה


אבל, תכניות לחוד ומציאות לחוד...

קשרי הידידות והחברות בין בני הדודים שליטי אירופה לא היו אחידים.

ג'ורג' החמישי מלך אנגליה והצאר הרוסי ניקולאי השני היו חברי נפש עוד מתקופת ילדותם, וגם אחרי עלייתם לשלטון שמרו על אהבתם ועל חברותם.

המלך האנגלי ג'ורג' והצאר הרוסי ניקולאי גם יחד חשבו כי בן דודם הקייזר וילהלם השני הוא אדם יהיר וכוחני שמתייחס לשינויים הפוליטיים והחברתיים המתרחשים בעולם באופן ילדותי וחסר אחריות.

לעומת זאת, הקייזר הגרמני שנא את המלך ג'ורג' החמישי וחשב כי הוא אדם משעמם וחסר מעוף אשר עסוק מבוקר עד ערב באיסוף בולים וציד (מה שהיה נכון...). בנוסף, העובדה שהמלך ג'ורג' החמישי היה איש צבא ומעולם לא רכש כל השכלה אינטלקטואלית, גרמה לקייזר לזלזל בו ולראות בו טיפש ומוגבל.

הסוף המצער ידוע, כמובן. 
קשרי המשפחה בין בתי המלוכה האירופיים לא הצליחו למנוע את פרוץ מלחמת העולם הראשונה. 

בסיומה של המלחמה הצאר ניקולאי השני כבר לא יהיה בין החיים והקייזר וילהלם השני יתפטר מתפקידו ויחיה בגלות בהולנד עד סוף ימיו. 

המלך ג'ורג' החמישי, כדי לשמור על חייו ועל כסאו, ישנה את שם השושלת המלכותית האנגלית לווינדזור, ויזכה לאמונו ולאהדתו של העם האנגלי. נכדתו – המלכה אליזבת השנייה – היא מלכת אנגליה כיום. 

לסיפורה המרתק של שושלת וינדזור - ראו בהרחבה בפוסט שפרסמנו בעבר - הולדתה של שושלת וינדזור.

5 תגובות:

  1. הצאר ניקולאי השני ווילהלם השני לא היו בני דודים, וניקולאי השני לא היה הנכד של ויקטוריה. אשתו אלכסנדרה היתה בת הדודה של וילהלם השני ונכדתה של ויקטוריה.
    הצאר ניקולאי כן היה קרוב משפחה רחוק יותר של הקיסר הגרמני, בני דודים שלישיים פעמיים. אבל באותה תקופה מלך בריטניה כבר אז היה תפקיד ייצוגי וג'ורג' החמישי לא גרם למלחמה. הגרמני אשם.

    השבמחק
    תשובות
    1. כעובדה ווילהלם השני, ג'ורג החמישי ואישתו של ניקולאי השני היו נכדיה של המחכה ויקטוריה ועל כן בני דודים. בכל זאת ניקולאי השני וג'ורג החמישי דומים כשתי טיפות מים. איך יכול להיות? בכל זאת הם היו בני דודים אבל דרך אימהותיהם. אמא של ניקולאי השני ואמא של ג'ורג החמישי היו אחיות.

      מחק
  2. על המלכה וויקטוריה וצאצאיה כדאי לקרוא כאן:
    http://www.hagigim-veod.co.il/VICTORIA/

    השבמחק
  3. אין קשר בין אמא של ניקולאי למלך ג'ורג'
    ניקולאי השני לא היה בן דוד שלו

    השבמחק