יום רביעי, 26 בדצמבר 2018

מס הכנסה ומע"מ? ומה דעתכם על מס תנורים ומס משקופים?



בישראל של 2018 קשה למצוא מישהו שלא מכיר את מס הכנסה ומע"מ (אם כי אפשר בהחלט למצוא אנשים שלא משלמים אותם...).

ממש כמו היום, גם בימי הביניים חיפשו דרכים לחשב את המס שיש לגבות מכל משק בית, לפי גודל הבית או האחוזה, או לפי מידת העושר של בעלי הבית.

מס תנורים

אחת הדרכים המקובלות והעתיקות ביותר היתה מס תנורים (Hearth tax) - כל משק בית חויב לשלם מס לפי מספר תנורי החימום או ההסקה שהיו בו. 

מס תנורים - Hearth tax
מס תנורים - יכול לעבוד היום?


שיטת המיסוי הזו החלה כנראה באימפריה הביזנטית עוד במאה השביעית תחת השם "קפניקון" (kapnikon), ובוודאות הייתה קיימת בה מן המאה התשיעית והלאה.

מספר מדינות אירופאיות אהבו את הרעיון והחליטו לאמץ אותו....

בתחילת המאה ה-14, כאשר התקציב הממשלתי הצרפתי לא הספיק לכיסוי הוצאות המלחמה והוצאות בית המלוכה, הוטל בצרפת מס בשם fouage אשר נגבה באופן מרוכז מכל עיר לפי מספר תנורי החימום וההסקה שקיימים בעיר.

באנגליה זה קרה שלוש מאות שנים לאחר מכן - בשנת 1662 הוטל מס התנורים בכדי לתמוך בתקציב משק הבית וההוצאות של בית המלוכה האנגלי. למעשה, באירלנד ובסקוטלנד הגבייה של המס המשיכה עד המאה ה-19 כמעט...

מס משקופים ו....חלונות!

במהלך המאה השבע עשרה והשמונה עשרה החלו להיגבות באירופה מס משקופים (Lintel tax) - לפי מספר המשקופים שקיימים בכל בית - ואפילו מס חלונות (Window tax) - לפי מספר החלונות שהיו בבית.

המיסים הללו נחשבו למתקדמים וחברתיים במיוחד כיוון שהם קיימו קשר ישיר בין גודלו של הבית ומידת העושר של בעליו, למס שהם חוייבו לשלם....

מס חלונות - Window tax
מס חלונות - איזה יופי של רעיון!


מעניין מה היה קורה אם היו מנסים להטיל מס כזה היום...

ובעצם, אם השכונות שלנו נראות ככה..... איך זה עוד לא קרה עד עכשיו?   😉

בנייה צפופה לגובה - מס חלונות
מס חלונות מודרני...פוטנציאל גבייה בלתי מוגבל כמעט  :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה