יום חמישי, 29 בנובמבר 2018

הנסיך שב מן המתים! / על הצאר בוריס גודונוב והתפוררות האימפריה הרוסית



הצאר איוואן הרביעי (האיום - Ivan the Terrible) היה אחד מגדולי הצארים הרוסיים אי פעם.

היו לו שמונה נשים ושלושה בנים ששרדו את ילדותם. בנו הראשון, שגם שמו היה איוואן (Tsarevich Ivan), היה מוכשר ויפה תואר אך נרצח על ידי אביו ברגע של חמת זעם. הבן השני, פיודור (Feodor I), היה מוגבל שכלית אך הוגדר בלית ברירה כיורש העצר. 

הבן השלישי, הנסיך דימיטרי (Dmitry of Uglich), נולד מאישתו האחרונה של איוואן – הצארינה מריה לבית נאגאיה.

נסיון הפיכה ראשון

כאשר מת הצאר איוואן בשנת 1584, ניסו האצילים בני משפחת נאגאיה לתפוס את השלטון בשם בנו השלישי – הנסיך דימיטרי בן השנתיים – אשר אמו הייתה בת משפחתם.

בוריס גודונוב (Boris Godunov), אציל משכיל ומוכשר מאוד, היה גיסו (אחי אישתו) של יורש העצר הנסיך פיודור. 
הוא שמע על תכנית ההפיכה של בני משפחת נאגאיה והצליח לסכל אותה. כעונש על נסיון ההפיכה, הוגלו בני משפחת נאגאיה לעיר אוגליץ' שבצפון רוסיה, ועימם הנסיך הצעיר דימיטרי ואימו הצארינה מריה.


הצארינה מריה נאגאיה

הצאר פיודור היה אדם דתי מאוד. הוא התפלל במשך שעות, צם ללא גבול וכיוון שהכיר במוגבלותו השכלית - הותיר את ניהול המדינה בפועל בידי גיסו המוכשר, גודונוב.

האצילים הבויארים ראו בעין רעה מאוד את שלטונו של גודונוב שלא זרמה בעורקיו אפילו טיפת דם מלכותי אחת. הם קינאו בו קנאת מוות וחיכו לרגע שבו יוכלו להיפטר ממנו.


מערכה ראשונה - הנסיך דימיטרי מת

עוד מינקות סבל הנסיך דימיטרי מהתקפי אפילפסיה חוזרים ונשנים.

במאי 1591, כאשר היה בן עשר, יצא לשחק בקליעה למטרה עם שלושה מחבריו בחצר ארמונם באוגליץ'. בצהריים נשמעו לפתע זעקות – התקף של מחלת הנפילה אחז בנסיך דימיטרי, והסכין שאחז בידו פגעה בצווארו. הוא נפל ארצה מדמם, ומת.

מרוב בהלה החלה לצעוק אחת המטפלות שהנסיך נרצח. כיוון שלא היה איש בחצר פרט לחבריו של הנסיך, הם הואשמו ברצח והוצאו להורג על לא עוול בכפם...



מותו של הנסיך דימיטרי - חיסול או טרגדיה?

לפני מותו בינואר 1598 העביר הצאר פיודור את השלטון באופן רשמי לאישתו אירינה, אך היא וויתרה עליו מרצונה והשאירה אותו בידי אחיה – בוריס גודונוב בן ה-46, שהוכתר כצאר הרוסי.



הצאר פיודור, הצארינה אירינה והגיס הנאמן בוריס גודונוב


מערכה שניה - הכל באשמת הרוצח!

בשנים 1601 – 1602 נחתו על רוסיה מכות טבע חריגות בכל קנה מידה.

באביב 1601 החל לרדת גשם שירד ללא הפסקה במשך עשרה שבועות. כל היבול החקלאי נהרס. 

לאחר מכן, באמצע אוגוסט, ירדה על השדות מכת כפור ובספטמבר ירד לפתע שלג חורפי ללא תקדים שחיסל את מעט הפירות שעוד היו על העצים. מלאי הדגנים הממלכתי אזל. מחירו של הלחם הוכפל פי 100 ומכת רעב ירדה על רוסיה. לאיש לא היה מה לאכול. 

תופעות של קניבליזם החלו להופיע. אבות ואימהות אכלו את ילדיהם. בשר בני אדם נמכר בשווקים כקציצות ופשטידות. מגיפות החלו להופיע בערים. 127,000 קרבנות של אסונות הטבע, הרעב והמחלות נקברו במוסקבה וסביבותיה.


תקופת הצרות הרוסית


האצילים הקנאים ונוטרי הטינה - אויביו של הצאר בוריס גודונוב - ניצלו את המצב הקשה כדי להפיץ ברוסיה את הידיעה שמכות הטבע הן עונש על רצח הנסיך דימיטרי בהוראת הצאר בוריס גודונוב.


הנסיך דימיטרי שב מן המתים (1)

בשנת 1601 עסק נזיר זקן, כותב כרוניקות היסטוריות, במיון חומרים בקרמלין על מנת שיוכל לכתוב את הכרוניקה שהובילה לעלייתו של בוריס גודונוב לשלטון. 

נזיר צעיר, גרגורי אוטרפייב, שסייע לו במיון החומרים, שאל אותו:
- כבוד קדושתך, אמור לי בבקשה - אילו לא היה נרצח, בן כמה היה היום הנסיך דימיטרי?
- "בגילך בערך", ענה לו הנזיר הזקן.

הנזיר הצעיר שמע את התשובה ולא אמר מילה, לאחר זאת ברח לפולין והחל לאמץ לעצמו דמות חדשה...

בקיץ 1603 האציל הפולני אדם וישנבצקי שמע שאחד ממשרתיו הצעירים - גרגורי אוטרפייב - מבקש לשוחח איתו. לאחר קידה עמוקה, הרים פתאום המשרת את ראשו ואמר:
 – "אדוני, אני הוא הנסיך דימיטרי, יורש העצר של רוסיה."

האציל מצמץ בעיניו מספר פעמים, ולא יכול היה להאמין למשמע אזניו...

משם המשיך הנזיר-משרת לחצרו של אציל גדול אחר, מנישק, אשר בתו – מרינה בת ה-15 – התאהבה בגרגורי הצעיר והחליטה להינשא לו כדי להיעשות יורשת העצר הרוסית. 

בעזרת אביה, ובתמיכת ממשלתה האדיבה של ממשלת פולין והאפיפיור הקתולי, גויס כוח צבאי אשר ילווה את הנסיך דימיטרי ששב פתאום מן המתים אל רוסיה מולדתו...

הנזיר ששב מן המתים - דימיטרי השקרי הראשון

מערכה שלישית - הקיסר מת, יחי הקיסר

ב-13 באפריל 1605 קם הצאר בוריס גודונוב מארוחת הצהריים, נפל ונחבט. 
דם פרץ מפיו, מאפו ומאוזניו. הוא הספיק לברך את בנו פיודור השני בן ה-16 כצאר הבא, ולאחר שעתיים מת.

כאשר הגיעה הידיעה על מותו של גודונוב לפולין, החל הכוח הפולני בן עשרת אלפים החיילים בתנועה אל עבר רוסיה ובראשו הנסיך דימיטרי השקרי הראשון.

האצילים הבויארים ששנאו את בית גודונוב השביעו את הצבא הרוסי אמונים לדימיטרי הכוזב אשר שב מן המתים. הם לכדו את משפחת גודונוב ורצחו את בנו של בוריס גודונוב פיודור השני. בתו, הנסיכה קסניה בת ה-16, נשמרה כבת ערובה על מנת שתוכנס למיטתו של דימיטרי השקרי כאשר יגיע.

שליחים דחופים יצאו אל הצארינה מריה נאגאיה לבשר לה כי בנה, שנרצח ונקבר, כלל לא מת והוא עושה כעת את דרכו בחזרה אל מוסקבה...

בני המת, אתה חי!

ב-20 ביוני 1605 נכנס דימיטרי השקרי - גרגורי אוטרפייב - בשערי מוסקבה והכריז כי הוא הוא הנסיך דימיטרי. האם השכולה, הצארינה מריה, הביטה בו מספר פעמים, שתקה מספר רגעים, ואז אמרה:
 "בני, בני, בשר מבשרי אתה!"

האציל הרוסי וסילי שוויסקי שרק לפני כמה שנים קבר בעצמו את הנסיך המת דימיטרי, הודיע לפתע לציבור כי הילד שקבר כלל לא היה הנסיך דימיטרי אלא בנו של כומר כלשהו....

משהתברר לאצילים הרוסים כי דימיטרי השקרי אינו מתכוון לפעול למען הדת האורתודוקסית ובמקום זאת הוא מקדם את הדת הקתולית כפי שהתחייב לממשלת פולין, החליטו להיפטר ממנו. 

במאי 1606 הם רצחו אותו, טחנו את עצמותיו עם אבק שריפה ובטקס רב רושם מול המון מריע ירו את שארית עצמותיו מתותח גדול לכיוון פולין, משם נכנס אל רוסיה...


האם השכולה מריה ובנה המתחזה - דימיטרי השקרי הראשון


כעת הודיע האציל וסילי שוויסקי שמעתה יהיה הוא הצאר החדש. האצילים הבויארים הסכימו בקושי, אך לא נותרה להם ברירה.

הנסיך דימיטרי שב מן המתים (2)

באמצע 1607 הופיע בבלארוס לפתע דימיטרי נוסף שטען כי הוא הוא הנסיך דימיטרי שנרצח...

להפתעת כולם, אישרה הנסיכה מרינה מנישק – אלמנתו של דימיטרי השקרי הראשון – שאכן דימיטרי חדש זה הוא בעלה, והוא הוא הנסיך דימיטרי המקורי....


דימיטרי השקרי 2 - עוד נסיך שב מן המתים....

לאחר שלוש שנות לחימה במטרה להשתלט על כס השלטון, נרצח ב-1610 גם דימיטרי השקרי השני, ולפתע הופיע גם דימיטרי שקרי שלישי שגם הוא טען כי הוא הוא הנסיך דימיטרי.....

סופה (הזמני) של האימפריה הרוסית

ב-1611 אנרכיה טוטאלית שררה ברוסיה. בכל עיר פעלו שכירי חרב מטעם האציל המקומי. 
מערכת המיסים והאכיפה הפסיקה לתפקד. הלכה למעשה, המדינה הפסיקה לתפקד, והפסיקה להתקיים כישות פוליטית בעלת נוכחות.

מצב זה נמשך מספר שנים, עד אשר הצאר מיכאל הראשון לבית רומנוב יצליח לייצב את מצבה של המדינה הרוסית, להחזיר את השליטה בשטחיה אל השלטון המרכזי, ולהחזיר את הסדר במדינה על כנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה