יום רביעי, 7 בנובמבר 2018

החלון הרוסי אל המערב / על קיסר רוסיה פיוטר הגדול




הוא נולד במאה ה-17 ונפטר במאה ה-18. חלומו הגדול אשר למענו לחם כל ימי שלטונו היה להפוך את רוסיה למדינה אירופאית מודרנית.

כשהיה ילד בעיר הבירה מוסקבה שבה נולד, אזרחים אירופאים זרים חויבו עדיין לגור בשכונה נפרדת – שכונת הזרים. הוא נהנה כל כך בחברתם עד שרצה כל הזמן לשהות בשכונה זו. 

האזרחים הזרים שאיתם נפגש – מדענים, סופרים ודיפלומטים - לימדו אותו על טכנולוגיה מודרנית, שפות זרות, תרבות וכלכלה מודרנית. שלטונות רוסיה ראו בעין חשדנית את השכלתו הרחבה וחיבתו לזרים, אך לא יכלו לעשות דבר כדי למנוע זאת ממנו...

ראשית שלטונו ברוסיה

 התינוק פטר (Peter the Great) נולד ב-1672 במוסקבה לאביו, הצאר אלכסיי הראשון, מאישתו השנייה – נטליה נרישקינה.

כשהיה בן ארבע בלבד מת אביו, ואת השלטון ירש אחיו למחצה של פיוטר – בנו בכורו של הצאר אלכסיי מאישתו הראשונה – פיודור.

כאשר הלך הקיסר פיודור לעולמו שש שנים לאחר מכן בלי להשאיר יורש, התעורר ויכוח מי יתפוס את השלטון אחריו.
על פי החלטת מועצת האצילים הבויארים (ה"דומה") ניתן השלטון במשותף לפיוטר בן העשר ולאחיו למחצה איוואן (איוואן החמישי) אשר סבל מפיגור קל, כאשר הנסיכה סופיה – אחותו למחצה של פיוטר ואחותו הגדולה של איוואן – תשמש להם כעוצרת עד שיגדלו ויוכלו לשלוט ברוסיה בעצמם.

בשנת 1689 פרץ מרד בגדודי הסטרלצים ("הרובאים").
פיוטר רצה להיפטר מאחותו למחצה סופיה, וניצל את ההזדמנות - הוא האשים את אחותו בעידוד המרד ובאותה שנה דן אותה לגלות במנזר נובודוויצ'י בסיוע חיילים וקצינים אשר עמדו לצידו.

הקיסר פיוטר הגדול

המשלחת הגדולה לאירופה

בשנת 1697 שלח פיוטר משלחת מרובת משתתפים לסיור ברחבי אירופה במטרה לבקש ממדינות אירופה סיוע במלחמתו נגד הסולטן העות'מאני.
בכדי שיוכל לראות את אירופה ולהתרשם ממנה בעצמו וללא מתווכים, החליט פיוטר לעשות מה שלא עשה אף קיסר לפניו והצטרף למשלחת בזהות בדויה, בסתר, בלבוש פשוט.

במהלך מסע המשלחת שארך כשנתיים ניסה לתהות על קנקנו של העולם המערבי המודרני - בכל מקום שאליו הגיע רצה להבין את דפוס ההתנהגות המקומי, עד כדי כך שלמשך תקופת מה אפילו עבד כמתקן אניות בנמל הולנדי.

במדינות אירופה למד על הדפוס התעשייתי שלא היה נפוץ עדיין ברוסיה, למד טכניקה ימית, נגרות וספנות, יסודות רפואה מודרנית ועוד.

בשנת 1698 שוב פרץ מרד בגדודי הסטרלצים ("הרובאים").
הפעם אילץ פיוטר את אחותו להפוך סופית לנזירה, ולאחר מכן לא גילה רחמים כלפי המורדים והשתתף באופן אישי בהוצאתם להורג של למעלה מ-1,000 חיילים שהשתתפו במרד.

סופיה אלכסייבנה - אחותו למחצה של הצאר

רפורמות מרחיקות לכת ברוסיה 

לאחר ששב אל רוסיה מן המסע האירופי שלו, חייב פיוטר את המתכננים הרוסיים להשתמש במכשירי מדידה והנדסה שהביא עמו מצרפת ושוויץ.

במקביל החל לשנות את ארגון המדינה וסדרי השלטון - במקום מועצת האצילים הבויארים ייסד את הסנאט הרוסי – על פי הדגם האירופאי. האצילים הבויארים ניסו להתנגד, אך פיוטר לחם בהם בעקשנות.

לאחר מכן הורה לכל אנשי חצרו והאצולה הרוסית הבויארית לשנות את אופן לבושן לבגדים אירופאים מודרניים ואף לגלח את זקניהם המגודלים כדי שידמו יותר לאצילים האירופאים שפגש. אציל שרצה לשמור על זקנו, אולץ לשלם קנס בסכום עתק של כ-100 רובל.

פיוטר הבין את כוחו של הדפוס ועודד הקמה של בתי דפוס מודרניים ברוסיה, יבוא ספרים וכן גם עודד שימוש בשפות זרות – בעיקר צרפתית וגרמנית – ע"י האצילים והשליטים הרוסיים.

היציאה הרוסית אל הים הבלטי והים השחור

החלטתו המשמעותית ביותר של פיוטר הייתה לפתח צי ימי על מנת שיוכל לצאת אל הים הבלטי שנשלט אז ע"י שוודיה ואל הים השחור שנשלט ע"י האימפריה העות'מאנית.

כיוון שלא הייתה בידי כוחותיו אפשרות להבקיע דרך אל האוקיינוס, החליט שעל רוסיה לכבוש את חוף הים. הוא החליט לפתוח "חלון אל המערב" וסימן את מיקומה של עיר הבירה החדשה - סנקט פטרבורג – החלון הרוסי אל המערב, שאותה הורה לבנות בסגנון מערבי במקום מוסקבה שלדעתו הייתה בנויה בסגנון מזרחי ואסיאתי מדי.

בנוסף, החליט לפתוח חלון גם אל אסיה והמזרח הרחוק ע"י בניית נמל מבוצר בעיר ניאזוב שלחוף הים השחור. כך הצליח בבת אחת לפתוח את דרכי המסחר הן עם אירופה והן עם המזרח ואפילו המזרח הרחוק.

בני משפחתו של פיוטר הגדול

באופן מפתיע ביחס להשכלתו ולדעותיו המתקדמות של פיוטר, אישתו הראשונה – הצארית יבדוקיה לופוחינה - הייתה אנלפביתית.

בנם – יורש העצר אלכסיי פטרוביץ'- היה שמרן אשר תמך באצילים והתנגד לרפורמות הרבות שהתעקש פיוטר הגדול להנהיג ברוסיה. פיוטר חש שבנו פועל נגדו והתחיל לרדוף אותו.
בסופו של דבר אסר את בנו במבצר פטרופבלובסקיה ודן אותו למוות, אך הנסיך מת עוד לפני ביצוע גזר הדין ממכות שהפליאו בו שומריו בבית הסוהר. 
לאחר מעשה התייסר פיוטר על קשריו הגרועים עם בנו ועל הריגתו בבית המאסר.

הצארביץ' אלכסיי פטרוביץ' - נרצח לפני שהפך לקיסר

 

כך מסיים מנהיג אמיתי

אקורד הסיום של חייו הולם מאוד את האופן שבו חי.
בשנת 1725 ישב פיוטר הגדול על שפת אגם בחברת יועציו וקציניו כאשר ראה מספר מלחים אשר ספינתם עומדת לטבוע במים. הוא קפץ למים עם מלוויו והציל את חיי המלחים, אך לאחר מספר ימים חלה ובסופו של דבר נפטר ממחלתו זו.
לאחר מותו תפסה את השלטון אישתו השנייה, הקיסרית יקטרינה הראשונה, אשר שלטה אחריו במשך שנתיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה