יום שלישי, 17 ביולי 2018

המלך שוויתר על הכל למען האהבה / על אדוארד השמיני מלך אנגליה



בשנת 2010 יצא לאקרנים הסרט "נאום המלך" המספר על התמודדותו יוצאת הדופן של מלך אנגליה ג'ורג' השישי עם הגמגום הקשה שלו, בתקופת מלחמת העולם השנייה. אבל מי היה ג'ורג' השישי?  ואיך הגיע לכס המלוכה? על כל זה, ועוד, בפוסט שלפניכם.

בתקופה שאחרי סיום מלחמת העולם הראשונה, בין השנים 1918-1921 המשיכו בני משפחת המלוכה האנגלית - המלך ג'ורג' החמישי, אישתו מרי מטק, ושני בניהם - דיוויד וברטי, להופיע בציבור ללא הרף.
בניגוד למלך המכהן ג'ורג' החמישי שהיה חסר ברק ומשעמם, היה בנו הבכור ויורש העצר המיועד - דיוויד - בעל מראה אתלטי נוצץ וכריזמה אדירה. הוא משך את כל תשומת הלב הציבורית, ביקר בכל העולם וזכה לכבוד של כוכב הוליוודי עם מראהו הזוהר. בכלי התקשורת הוא כונה נסיך החלומות
לעומתו, האח הצעיר, ברטי, היה בעל רגליים עקומות, חסר ביטחון עצמי, בעל תדמית אפורה ומשעממת וסבל מגמגום קשה שהפך כל הופעה ציבורית וכל נאום שלו לעניין מתיש ומתסכל עבור כולם.

המלך ג'ורג' החמישי, המלכה מרי וילדיהם. ברטי ודיוויד עומדים מימין.

המלך ג'ורג' החמישי, המלכה מרי וילדיהם. ברטי ודיוויד עומדים מימין


הכל נשאר במשפחה...גם פרשיות האהבים
מתחת לפני השטח רחשו בין המלך לבין בניו מתחים חריפים. לכל אורך ילדותם נהג המלך ג'ורג' החמישי בריחוק ובניכור אל ילדיו דיוויד וברטי, והתייחס אליהם בבוטות ובגסות. הילדים לא זכו מעולם מאביהם לחום, למילה טובה או לתחושת אהבה, והדבר הלך והפך לגלוי לעין כל ביחסים ביניהם לבינו. גם כאשר החלו להתבגר מערכת היחסים ביניהם לא השתפרה. המלך היה נטפל לפרטים קטנים בהתנהגותם או בהופעתם החיצונית והיה נוזף בהם באופן קבוע על קמטים בבגדיהם או על אופן הגיהוץ של מכנסיהם.

בצעד ראשון של מרד גלוי, החל דיוויד - שהיה יורש העצר והנסיך מוויילס - לנהל רומן סוער עם אישתו של חבר פרלמנט ששמה פרידה דאדלי וורד.
הוא שנא את העבודה המלכותית, את המחויבות הפורמלית ואת הטקסים שנראו לו מגוכחים ומיותרים, וכתב לה:

"בכל יום אני רוצה יותר ויותר לזרוק את העבודה הזו ולהיפטר ממנה. ככל שאני חושב על זה יותר אני נעשה יותר משוכנע שימי המלכים והנסיכים חלפו ושמונרכיות כבר אינן באופנה...". 

הוא שנא את האחוזות המשפחתיות ואת הארמונות המלכותיים. במספר הזדמנויות אמר שיש לו עבודה ארורה והוא הולך ונהיה חולה מן העבודה הזו. 

לעומת זאת...הוא אהב מסיבות בצורה שאינה יודעת שובע ולא פיספס אף הזדמנות להשתתף במסיבות ריקודים שופעות נשים ואלכוהול בסאלונים המפוארים ביותר בלונדון. הוריו כעסו עליו מאוד וטענו שהוא גורר אחריו גם את אחיו הצעיר והמופנם - ברטי - ומוציא אותו לתרבות רעה.
בעקבות תקופה סוערת זו, החל גם ברטי הצעיר ברומן עם שילה לאפבורו האוסטרלית - חברתה הטובה של פרידה דאדלי שהייתה נשואה לבעל אלכוהוליסט. כך יצא ששני הנסיכים יורשי העצר ניהלו שניהם רומנים עם נשים נשואות.

רומן מרובע. שני נסיכים, שתי מאהבות נשואות.
רומן מרובע. שני נסיכים, שתי מאהבות נשואות

כתר אנגליה או פרשיות אהבים?
המלך דרש מברטי הצעיר לסיים את הרומן שהוא מנהל ובתמורה לכך הבטיח למנות אותו לדוכס מיורק. דיוויד שנא את ההתערבות הזו ברומן של ברטי ושילה וכעס על הוריו, אבל ברטי שהיה מופנם וממושמע ממנו בהרבה שם את חובתו לכתר ולאביו לפני אהבתו האישית וניתק את הרומן עם שילה לאפבורו למען בית המלוכה. 

דיוויד לא היה מוכן בשום פנים ואופן לסיים את הרומן עם פרידה דאדלי. במכתב ששלח לה במאי 1920 כתב:

"אם הוד מלכותו חושב שהוא ישנה את דעתי באמצעות הטחת עלבונות בך, הוא עושה את הטעות הגדולה ביותר בחייו הטיפשיים וחסרי התועלת. הוא רק הצליח להרגיז אותי, לגרום לי לתעב אותו ולהתנגד לו לחלוטין. לעולם לא אסלח לו. שילך לכל הרוחות."

במהלך שנת 1921 ברטי הצעיר החל לחזר אחרי נערה שענתה לכל ציפיות אביו - אליזבת בווס ליון, צעירה מושכת וזוהרת, בת לשושלת אנגלית וותיקה. היא נשאה חן בעיני כל משפחת המלוכה, אך מצידה - חששה להיכנס לבית המלוכה כיוון שראתה בו כלוב של זהב וידעה שתצטרך להתמודד עם הקשיים של ברטי.

דיוויד, שהיה יורש העצר הראשון, המשיך לחוש שעמום ותסכול ואמר על עצמו:

"אני בעצם האדם הלא נכון להיות הנסיך מוויילס...."

ככל שחלף הזמן, החליט דיוויד - יורש העצר המיועד - ללכת בדרך עצמאית משל עצמו ולא לפעול על פי המחוייבות המשפחתית והמלכותית.
בשלב זה, התוודה המלך ג'ורג' החמישי בפני ראש ממשלת אנגליה בולדווין שהוא מיואש מבנו הבכור שסירב למלא את חובותיו, לא היה נשוי וכמובן לא הביא לעולם יורש עצר עתידי.

תחילת דרכו של אדוארד השמיני
מעט זמן אחר כך, ב-20 בינואר 1936, הלך לעולמו המלך ג'ורג' החמישי.
כעת התמנה פתאום דיוויד בעל כורחו לתפקיד מלך אנגליה תחת השם אדוארד השמיני (Edward VIII). כל כך לא רצה למלא את התפקיד הזה, עד שכאשר קיבל את הבשורה על מות אביו הוא פרץ בבכי שלא ניתן היה לעצור אותו.

אך נטל המלוכה הוטל כעת על כתפיו, אם ירצה בכך או לא.

רומן אחרון וסופי בהחלט
בשלב זה, הופיעה פתאום בחברתו הקרובה של דיוויד - כעת המלך אדוארד השמיני - אישה בשם ווליס סימפסון - גרושה אמריקנית שנישאה בנישואים שניים לאזרח אנגלי. היא הייתה מעורה בחוגים החברתיים הגבוהים של לונדון ושם הכירה את יורש העצר דיוויד עוד בשנת 1934. 

לפתע היה נראה שדיוויד, כעת המלך הטרי אדוארד השמיני - נשבה בקסמיה לחלוטין. הוא נטש את אהובתו הקודמת פרידה דאדלי (למרות שבעבר סירב לכל הבקשות לעשות זאת) ונראה שוב ושוב בציבור עם ווליס שהייתה עדיין נשואה.
חבריהם הקרובים יעידו לימים שהיא התייחסה אליו בקשיחות ולעיתים אף בזילזול והיה נראה שהיא שולטת לחלוטין בו, ברגשותיו ובמעשיו. במקרה אחד שפרטיו התפרסמו הוא ביקש ממנה אש כדי להצית את הסיגריה שהחזיק בפיו, והיא גרמה לו לפשוט את ידיו קדימה ולהתחנן בתנוחה הדומה לכלב המבקש דבר כלשהו מבעליו.

דיוויד - המלך אדוארד השמיני והמאהבת ווליס סימפסון


הגורמים הקרובים למלך אדוארד השמיני היו מבועתים עד אימה מהיחסים בין המלך הטרי ואהובתו. במקביל, הם החלו להיות מודאגים גם מההשקפות הפוליטיות של בני הזוג. לדברי מי שהיו יועציהם הקרובים, הם לא היו פאשיסטים בעצמם אך הם נמשכו למוקדי כוח פאשיסטים.
עוד ועוד ראיות הצביעו על כך שהקשר בין המלך אדוארד השמיני למנהיג הגרמני היטלר החל להתהדק, וזאת בניגוד מוחלט לניתוק המוחלט מגרמניה שביצע אביו בתקופת מלחמת העולם הראשונה. הם אירחו בביתם הפרטי אנשים שגורמי הביטחון האנגלים הגדירו כסיכון ביטחוני מדרגה ראשונה. 

באוגוסט 1936 יצאו המלך אדוארד השמיני ואהובתו ווליס סימפסון לשיט בים התיכון. ווליס עמדה להתגרש, אבל אדוארד לא היה יכול כלל להינשא לאישה גרושה, כיוון שכמלך אנגליה הוא היה גם ראש הכנסייה האנגליקנית. שלושה חודשים לאחר מכן, בנובמבר 1936, נודעו כל פרטי סיפור האהבה לעם האנגלי שהיה המום. הם תמכו במלך והעריצו אותו אך עם זאת שנאו וזעמו על ווליס סימפסון. בהפגנות ברחבי אנגליה נשאו שלטים שבהם קראו לגרושה הטרייה סימפסון להוריד את ידיה מן הכתר האנגלי.

דיוויד - כעת המלך אדוארד השמיני - החל להבין שלא תהיה לו ברירה והוא יצטרך לקחת אחריות על ריגשותיו או לוותר על כתר המלכות. הוא היה מלך נערץ והתקבל בכל מקום בכבוד השמור לכוכבים הוליוודיים, אבל כל זה לא היה שווה לו אם לא יוכל לממש את אהבתו לווליס. בסופו של דבר קיבל את ההחלטה היחידה שאיתה היה יכול לחיות -
ב-10 לדצמבר 1936 היה דיוויד, המלך הטרי אדוארד השמיני, למלך הראשון בתולדות אנגליה שוויתר מרצונו החופשי על המלוכה למען אהבתו העמוקה לווליס.

כעת, משהתברר לאחיו הצעיר ברטי שהוא עומד להיות מלך אנגליה הבא בעל כורחו, הוא היה שבור נפשית. שום דבר בחייו הלא-פשוטים לא היה יכול להבין אותו לתפקיד הזה והוא בכה על כתפי אימו במשך שעה ארוכה.
בלית ברירה, הוא הוכתר למלך אנגליה בשם ג'ורג' השישי (Albert Frederick Arthur George) - שם שבחר לכבוד אביו. אישתו - אליזבת בווס ליון - הפכה פתאום בעל כורחה למלכה החדשה של אנגליה - המלכה אליזבת. היא לא הייתה יכולה לסלוח לדיוויד על שהפך את בעלה בעל כורחו למלך אנגליה ואותה למלכה בעל כורחה.
למעשה, עד יומה האחרון לא סלחה לדיוויד על הנטל שהטיל על כתפי בעלה העדין ברטי ועל כתפיה שלה.

ברטי - המלך ג'ורג' השישי והמלכה אליזבת הראשונה
מלכים בעל כורחם - ברטי - המלך ג'ורג' השישי בעל והמלכה אליזבת הראשונה
אביה ואמא של המלכה אליזבת השנייה המכהנת כיום


ניסיון בגידה במולדת או חוסר הבנה מלכותי?
לאחר שויתר על כס המלוכה, זכו כעת דיוויד וווליס לתואר משני בחשיבותו - הדוכס והדוכסית מווינדזור. הם עזבו את אנגליה ונישאו בצרפת ביוני 1937. ברוב כעסה עליהם, התעקשה המלכה החדשה אליזבת שלא יינתן לווליס סימפסון כל תואר או עיטור מלכותי והם נאלצו להעביר את מרכז חייהם אל צרפת על מנת להתרחק ממשפחת המלוכה כולה ומענייני הארמון בכלל.

באוקטובר 1937 יצאו דיוויד וווליס לביקור אצל המנהיג הנאצי היטלר בברלין וזכו לקבלות פנים מרהיבות מצד המשטר הנאצי וחיילי הרייך שהצדיעו לדיוויד - מלך אנגליה לשעבר - במועל יד.

מלך אנגליה לשעבר והיטלר
מלך אנגליה לשעבר והיטלר


ביקור מלכותי או חוסר הבנה פוליטית?
ביקור מלכותי או חוסר הבנה פוליטית?

בוגד במולדתו או שמא רק מכור לאור הזרקורים?
בוגד במולדתו או שמא רק מכור לאור הזרקורים?

ברטי - כעת המלך ג'ורג' השישי - ראה פתאום איך הופך אחיו הבכור לסכנה ברורה לאנגליה. כאשר נכבשה צרפת ע"י הכוחות הגרמניים, קיבלו דיוויד ווליס הנחייה לעזוב מיידית את שטח צרפת ולשוב לשטח אנגליה, אך במקום זאת הם העדיפו  להימלט לפורטוגל הנייטרלית...

במכתב שנשלח ב-7 ביולי 1940 ע"י הביון הבריטי אל המלך ג'ורג' השישי אודות הקשרים של אחיו דיוויד עם היטלר וראשי המשטר הנאצי נכתב:

"הגרמנים מצפים לסיוע מהדוכס והדוכסית מווינדזור. הדוכסית משתוקקת בכל מחיר להיות מלכה. הגרמים מנהלים איתה משא ומתן מאז ה-27 ביוני...הגרמנים מציעים להקים ממשלה נגדית תחת הדוכס מווינדזור לאחר שישנו את דעת הקהל באמצעות תעמולה...הם חושבים שהמלך ג'ורג' יוותר על כס המלוכה במהלך ההתקפה על לונדון".


הדיווח הזה הכאיב מאוד למלך והרתיח את יועציו הקרובים.
מאחורי גבם, התברר פתאום כי דיוויד - מלך אנגליה לשעבר - מנהל משא ומתן עם גרמניה הנאצית כדי לזכות שוב בכס המלוכה האנגלי בסיוע ותחת חסות גרמנית...

זמן קצר לאחר מכן, הכחיש דיוויד את הדיווח על הקשרים שלו עם המשטר הנאצי, והסכים להתמנות מטעם ממשלת אנגליה למושל איי בהאמה. עד יומו האחרון הוא יכחיש ששקל בגידה במשפחתו ובארצו, אך עד יומו האחרון הוא נותר בן משפחה מנודה ולא שב לחיות באנגליה.

לעומתו, המלך ג'ורג' השישי זכה באהבת העם האנגלי במהלך מלחמת העולם השנייה בזכות ביקוריו בכל אתר שהופצץ, בבתי חולים שבהם טופלו החיילים הפצועים ובבתי היתומים שטיפלו בילדים.
בזכות סירובו לעזוב את לונדון בזמן ההפצצות הגרמניות - בניגוד מוחלט לציפיות הגרמניות - הוא הפך בעצמו לסמל ההתנגדות לנאצים. נאומיו שודרו ברדיו שוב ושוב לעם האנגלי.
אופיו השקט והמופנם של ברטי - ג'ורג' השישי - התגלה כנקודת החוזקה והעוצמה שלו, בדיוק כמו אביו בתקופת מלחמת העולם הראשונה.

נאום המלך - ג'ורג' השישי בנאומיו ברדיו בזמן מלחמת העולם השנייה
נאום המלך - ג'ורג' השישי בנאומיו ברדיו בזמן מלחמת העולם השנייה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה